Wil je meer weten over ons repertoire? Lees hier alles over oorspronkelijke versies, uitvoerende artiesten, cover-versies, hit-noteringen en andere weetjes.
Bovendien stellen de koorleden zich voor. Aan de hand van hun favoriete song.
U bekijkt nu de telefoon-versie van onze website. Op de I-Pad, laptop of PC vindt u een uitgebreide toelichting bij de liedjes uit ons repertoire.

California Dreamin'

met The Mama's & the Papa's | Single (1965)

California Dreamin’ is een liedje dat is geschreven door John Phillips en Michelle Phillips van de popgroep The Mamas and the Papas, die het zelf in 1965 ook opnamen. De plaat werd hun eerste hit en daar kent iedereen het liedje ook van. De eerste opname is echter van Barry McGuires, waarbij The Mamas and the Papas als achtergrond koor optrad. Dat het liedje populair is blijkt wel uit het feit dat nadat het was uitgebracht door The Mamas and the Papas nog ruim 25 keer door andere artiesten is opgenomen.

De tekst van het liedje vertelt hoe de zanger op een koude winterdag droomt van het warme Californië.

The Mama’s and the Papa’s is een legendarische Amerikaanse popgroep, die vaak geassocieerd wordt met de Flower Power uit de jaren 60. Ontstaan uit de Amerikaanse folkscene, haalden ze onder deze naam meteen succes met California Dreamin’. Andere Hits: Monday, Monday en I Saw Her Again. In 1968, het hoogtepunt van de Flower Power was het al gedaan met de groep, die, zoals later meer popgroepen overkwam, ten onder ging aan interne intriges en affaires. Mama Cas heeft nog even succes gehad met een solocarrière. Belangrijkste man John Phillips probeerde dat ook, maar kon door drugsproblemen zijn plannen onvoldoende realiseren. Wel schreef hij nog de soundtrack van de film The Man who fell to Earth, waarin David Bowie de hoofdrol speelde.

California Dreamin’ spreekt als song nog steeds tot de verbeelding van velen. Er zijn dan ook vele covers van opgenomen. Zo zijn er versies van The Beach Boys, George Benson, Meatloaf, The Fout Tops, maar echte hits heeft dat niet opgeleverd. Waarschijnlijk omdat ze niet echt beter waren dan het origineel. Overigens was het nummer toen het in 1965 uitkwam vooral een hit in de USA. In Europa viel de Californische muziek nog niet echt op. Dat kwam pas met de hit van Scott McKenzie uit 1967 over die andere Californische hippiestad San Francisco.

California Dreaming is mijn favoriete lied uit ons repertoire. Waarom?
Het klinkt harmonieus, zingt lekker en geeft een rustig gevoel. Het gaat over dromen en wie heeft die niet! Als het even tegenzit, denk ik aan dit liedje. Even wegdromen en daaruit de kracht putten om door te gaan. Uiteindelijk gaat de zon weer schijnen.
Eric Reintjes

Voorzitter

River Deep, Mountain High

met Ike & Tina Turner | Single uit 1966

River Deep, Mountain High was de hit waarmee Tina Turner doorbrak, onder de naam Ike & TinaTurner. Het nummer is samen met anderen geschreven door Phil Spector, de eerste producer van popmuziek die de mogelijkheden van de opnamestudio toevoegde aan de muziek. Hij verving het klassieke combo met hier en daar wat strijkers of blazers door een groot orkest en koor, opgenomen met veel galm: zijn beroemde wall of sound. River Deep. Mountain High wordt gezien als een van de meest geslaagde voorbeelden.
Tina Turner zou in de jaren tachtig als  solo-artieste grote indruk maken. Ten tijde van River Deep, Mountain High was ze slechts het muzikale verlengstuk van haar man Ike, die als bandleider van de Ike & Tina Turner Revue een dictatoriaal bewind voerde. De band speelde soul in de klassieke Rythm & Blues stijl en bood een wervelende show met sexy achtergrondzangeressen, de Ikettes. Ike en zijn band speelden echter geen enkele rol bij de opname van dit nummer. Phil Spector zocht vooral de vocale kwaliteiten van zijn vrouw Tina, maar moest daarvoor toestaan dat ook Ike’s naam aan de opname werd verbonden.

Toen het nummer uitkwam in 1966 was het lang niet zo succesvol als de producer hoopte. Het bereikte in de USA slechts een 88e plaats in de hitlijsten. In Europa had het mee succes: nr. 4 in Engeland. Maar dat telde toen nog niet zo mee. Succesvoller in de VS was de versie van de Supremes, samen met de Four Tops, twee legendarische namen uit de soul van de jaren zestig. Het origineel werd in 1970 pas succesvoller, ook in de rest van de wereld. The Animals namen het nummer ook op en zelfs een band als Deep Purple wist er een bescheiden hit mee te scoren. Dat was nog voor hun doorbraak als hard-rock band.

After the Goldrush

met Neil Young | Titelnummer van album uit 1970

After the Goldrush is afkomstig van het derde solo-album van Neil Young en was bedoeld als soundtrack van een film die echter nooit is uitgebracht. Young beschrijft een apocalyptische droom, liggend in een uitgebrande kelder (als gesneuvelde soldaat?) vol verontrustende beelden in zijn hoofd. Hij droomt over een soort middeleeuws strijdtoneel, met ridders, een fanfare en een koningin (eerste couplet) gevolgd door een beeld waarin ruimteschepen ons naar een nieuwe plaats onder de zon brengen. ‘Look at Mother Nature on the run’ lijkt een sleutelstrofe in dit lied: de mensheid die de natuurlijke loop der dingen verstoort? Een buitenaardse interventie om de mensheid te redden? Het zijn dit soort associaties die de tekst van dit lied oproepen.
Neil Young, geboren in Canada, is bekend als solo-artiest in het singer-songwriter genre. Young kan breekbare acoustische liedjes afwisselen met snoeiharde gitaarsongs. Zijn optredens zijn daardoor vaak onvoorspelbaar. Hij begon zijn carrière in de legendarische Californische band Buffalo Springfield, om daarna een tijd lang met collega Stephen Stills deel uit te maken van Crosby, Stills, Nash and Young. Voor velen is de plaat Déja Vu een hoogtepunt uit de popmuziek. Young kon echter niet tegen de ruzies in de band en stapte eruit. Zijn grootste hit had hij met Heart of Gold, maar legendarisch is ook zijn uitvoering van Keep on Rockin’ in the Free World, samen met Pearl Jam.
 

After the Gold Rush is nooit een hit geweest in de versie van Neil Young, maar is wel vaak opgenomen door andere artiesten. Onder andere Emmylou Harris, Dolly Parton en Linda Ronstadt zetten het nummer op de plaat. In de loop der tijd is de tekst licht aangepast: het heden (in Youngs tekst gesitueerd in de jaren 70) werd verplaatst naar de 21e eeuw en het gevoel (Young: ‘I felt like getting high’) werd vervangen door het onschuldiger ‘I felt like I could cry’. Een andere beleving, lijkt ons.

Een zeer anders klinkende a-capella opname van The King’s Singers ligt ten grondslag aan de versie die wij als koor zingen.

Maak kennis met ons repertoire

De beste manier om ons repertoire te leren kennen, is de video te bekijken van onze theatershow uit 2017.

Popkoor Springtime in de pers